En kanonrapport
Som jag skrev i min halvårsrapport så förväntade jag mig en Q2 rapport som skulle vara svagare än förra årets. Under 2016 släpptes nämligen Stellaris den 9 maj samt att Hearts of Iron IV rullades ut under D-day (6 juni). Spelen sålde otroligt bra och jag trodde varken vi skulle få se någon försäljnings- eller vinstökning Y-Y. Att Paradox då ökar omsättningen med 23% till 289,4 MSEK (234,9) och VPA med 14%, 1,2 SEK från 1,05 SEK förra året, fås ses som otroligt starkt.
Under andra kvartalet 2017 släpptes Steel Division: Normandy 44, ett krigsspel där du styr din armé under kända slag från WW2. Spelet får ses som ett mer nischat spel än både HOI4 eller Stellaris så andelen försäljning som kan härledas från Steel Division fås nog anses minimalt. För att få lite uppfattning av storlek på spelen så hade Steel Divsion en all-time peak på 4,606 spelare medan HOI4 atp är 40,623 och Stellaris atp är på fina 68,517 spelare. Källa: Steamcharts
DLC DLC DLC
Paradox har verkligen fattat att det är på DLC's, Downloadable Content, man tjänar pengar. DLC's är expansioner som man köper till för att få tillgång till nya funktioner, föremål, storylines, gubbar osv osv. En DLC till ett Paradoxspel kostar ofta runt en 100-lapp och för den hundringen får man nya funktioner. I te.x Cities: Skylines har expansioner på teman som t.ex vinter och kollektivtrafik kommit. Köper man till dessa låser man upp nya funktioner som fjärrvärme, saunas, snöfall, monorails eller varför inte zeppelinare. Med hjälp av DLC's kan man förlänga livet på spelen och ge spelaren anledning att komma tillbaka och spela och spendera pengar. Vilket ökar livslängd liksom intjäningen per spel. Jag tror att Paradox och Fredik Westers strategi är att få in så många spelare som möjligt till sina spel för att sedan kränga på dem DLC's. Wester beskriver det mycket bra i första stycket på VD ordet i Q2 rapporten.
"Det finns en seglivad myt i spelbranschen som har
sina rötter i den tid då försäljning av fysiska exemplar
i butik var det enda sättet att nå ut och skapa
omsättning. Myten är att endast fullprisspel driver
omsättning, samt att det är den initiala försäljningen
av ett nytt spel som avgör vad som blir en flopp
eller en succé"
Man har under det gångna kvartalet haft sin första Paradox Publisher Weekend där de sålde sina spel och DLC's till rabatterade priser. Det slår nog på marginalerna under just den helgen men om man kan knyta an nya spelare som får upp ögonen för t.ex Europa Universalis så är sannolikheten stor att samma person testar HOI4 och köper ett å annat DLC. Att få in spelare till Paradox familjen tror jag är oerhört smart och jag förväntar mig många fina år framöver med god tillväxt och roliga spel.
Efter dagens rapport valde jag att fylla på mitt innehav i Paradox.
Dan före dopparedagen
Imorgon kommer en av de rapporter som jag, vid sidan av bland annat Paradox, sett mest fram emot. LeoVegas har växt så det knakar och förväntningarna på den här rapporten är stora, vilket man inte minst kan se i aktiekursen som är upp nästan 74% i år. Förra våren/sommaren toksatsade man på att marknadsför sin då nya sportsbok. De höga marknadsföringskostnaderna chockade marknaden som inte var beredd på att Leo skulle visa negativt resultat. Sedan dess måste jag säga att jag har upplevt att det har varit ganska lite LeoVegas reklam i Sverige, vilket kan bero på ökat fokus i Danmark.
Snabbast i klassen
Leo har satsat mycket på att deras mobilapp och hemsidan ska vara snabbast, smidigast och intuitiv. Deras CFO sa i en intervju med EFN, som ni kan se här, att när man tar upp sin mobil och startar LeoVegas' app så ska man få fram odds på de matcher som intresserar kunden. Jag är ingen gambler eller bettare själv men jag tror att just snabbhet och användarvänlighet ökar stickyness bland kunder. Jag tror även det är svårt att gå tillbaka till en trött app som är långsammare om man väl vant sig vid Leos app (lite som att gå tillbaka till att handla aktier på storbank efter varit kund hos Avanza/Nordnet). Detta tror jag borde leda till lägre marknadsföringskostnader samt minska behovet att ge bonusar till befintliga kunder. Med det sagt så tror jag det är viktigt med reklam och marknadsföring för att attrahera nya kunder. Men som sagt, så tror jag att det är billigare för LeoVegas att behålla sina kunder än ett trött Betssonbolag.
För att illustrera marknadsföringskostnaderna så har jag gjort en graf över Deponerad krona per kund (DKPK), Marknadsföringskostnader per kund (MPK) samt Marknadsföringskostnader per deponerad krona i %. (MPDK)
Som vi ser i grafen ovan så ökade MPDK från 15,5% till 18,6% mellan Q1 och Q2 2016 för att de tre efterföljande kvartalen gå ner till rekordlåga 12,6-10,7%. Som ni ser i tabellen nedan så ökade antalet kunder under Q2 2016 brutalt mycket. Något som kan härledas till fotbolls EM. Jag tror man lockade mycket "småspelare" som bettade en hundring på match eller så mest för att det är kul. Som ni ser så var DKPK rekordlågt under Q2 2016 något jag tror beror på dessa "småspelare". Deponerad krona per kund återhämtade sig och var rekordstarkt under Q3 2016. Det som jag tycker blir mest spännande att hålla utkik efter imorgon är följande:
- Ökar antalet Deponerande Kunder
- Hur hög blir MPDK
- Kan man behålla den höga deponeringen per kund
Rasmus Persson
08/15-2017
Kommentarer
Skicka en kommentar