Fortsätt till huvudinnehåll

Global Gaming IPO

Global Gaming är ett resultat av en företagsfusion 2015. Bolaget har rötter i ett teknikbolag och ett marknadsbolag som både grundades 2009 och vars ägare såg stora synergieffekter av en sammanslagning. Idag är bolaget ett snabbväxande bolag inom kasino och plattformsteknik.

Anledning till IPO

Bolaget hävdar själva i en presentation för Redeye, som ni kan se här, att den primära anledningen till börsintroduktion är för att skapa legitimitet kring bolaget. VD:n Stefan Olsson menar att det är lättare att få leverantörer och att vara noterade hjälper till när man söker licenser. Ytterligare så har bolaget upplevt att det är svårt att rekrytera nya medarbetare och att man tror det blir lättare vid en börsintroduktion. Slutligen så säger han att det är bra för de befintliga ägarna då de får en mer likvid investering. IPO:n är på 1.000.000 aktier till priset 22kr/st.

Affärsmodellen idag

Global Gaming står på fem ben idag, varav ett är dominerande och två andra viktiga:
  1. Egna varumärken på egna plattformar, ex Ninja Casino
  2. Egna varumärken på 3:e parts plattformar
  3. Andra varumärken på Globals Gamings plattformar
De två andra benen består av integration och affiliateverksamhet. Men eftersom dessa är såpass små kommer vi fokusera på de andra benen. Den absolut dominerande intäktskällan är, som ni kan se nedan, de egna varumärkena på egna plattformar och det är detta ben som visar en otrolig tillväxt. 


Ninja Casino är anledningen till den brutala tillväxten och det finns några anledningar till detta.


Ninja Casino besitter en unik funktion med deras PayNPlay. Tjänsten går ut på att man registrerar sig med hjälp av e-legitimation, t.ex. Mobilt BankID, och att man sedan kan spela utan att lämna en massa uppgifter, som exempelvis e-mail, hemadress, osv. En stor fördel för kunderna är också att pengarna man tar ut infinner sig på kontot inom femton minuter, om uttagen är under 2000€. Det skiljer sig från vanliga lösningar där bolaget måste bekräfta din identitet innan uttag, så kallade KYC - "Know Your Customer". Detta brukar ta tid och lämnar kunderna frustrerade då de inte får ut sina pengar.

En annan intressant aspekt av PayNPlay med hjälp av e-legitimation är att det förhindrar pengatvätt då insättningarna och uttag görs från samma konto hela tiden. Man kan därför tänka sig att det här kan komma att bli standard inom några år och VD:n nämner att EU har börjat pusha för att sprida e-legitimation i Europa.

På de recensioner jag läst prisas Ninja Casino för deras PayNPlay tjänst, kundservice på svenska och snabba uttag. De recensioner som är lite äldre nämner att det är ett skralt utbud av spel och funktioner medan nyare säger att det finns gott om spel, så det verkar som GG har rättat till utbudsfrågan.

 Styrkor enligt bolaget

  • PayNPlay
  • Snabba uttagen
  • Tänker stort och fastnar inte i gamla normer

Möjligheter enligt bolaget

  • Ta marknadsandelar genom att växa snabbare än marknaden
  • Investera i nya licenser på reglerade marknader
  • Innovera och komma på nya revolutionerande tjänster som PayNPlay

Risker enligt bolaget

  • Rekrytering
  • Ständig förrändring i marknaden, risk att man tar felbeslut
  • Beroende av Trustly, tittar på andra lösningar

Mina åsikter

Jag tror att framtiden inom de kommande ett till två åren är fantastiska för Global Gaming. Ninja Casino kommer med stor sannolikhet fortsätta växa starkt och under god lönsamhet. Jag har snackat med några jag känner vad de tycker om NC:s hemsida och de säger att de föredrar att spela där då det är lättare att sluta och de upplever bolaget mer transparent. Kundnöjdhet tror jag inte ska skrattas bort då lojala kunder är billiga- och bra kunder i den meningen att de kommer sprida NC genom "word-of-mouth", vilket leder till nya kunder till lägre marknadsföringskostnader. Precis samma teori har jag kring LeoVegas då jag tror att deras app, som är betydligt snabbare än konkurrenternas, kommer leda till bättre stickyness. 

Min polare har mailat flera noterade spelbolag och några har svarat att de själva jobbar med att ta fram en PayNPlay lösning till deras plattformar. Detta är självklart inte bra för Ninja Casino då det ger konkurrenterna tillgång till en av deras starkaste fördelar. Det som gör att det inte blir en "deal-breaker" för mig är att jag tror att bolaget kommit såpass långt på sin strategi att nischa in sig som annorlunda att det inte kommer få en effekt direkt. Bolaget är heller inte speciellt stort med börsvärde på ca 895 miljoner @ 22kr/aktie. Det kan göra bolaget attraktivt att förvärva för en medelstor spelare som vill bredda sig och/eller inte vill utveckla en PayNPlay teknik själva. Men sannolikheten för att en stor spelare som t.ex. Kindred skulle köpa Global Gaming enbart för tekniken tror jag är rätt liten, det skulle vara för varumärket i sådana fall och tekniken som en bonus. 

Prognos



Jag har för Q3 räknat med en topline-tillväxt på 40%, 35% för Q4, och att bruttomarginalen kommer försvagas lite, till 53% då de stora driftkostnaderna är transaktions- och spelkostnaderna och dessa är i procent. Jag har räknat med att EBIT-marginalen är ganska mycket lägre, framförallt under Q4, p.g.a. ökade marknadsföringskostnader. Skattekostnaden har historiskt sätt legat på 11-13% men jag räknar konservativt med 14% i skatt. Bolaget själva har guidat intäkter på 482MSEK och EBIT på 96MSEK, och som ni ser så tror jag det är mycket möjligt. För 2018 har jag satt 30% i tillväxt och en marginellt bättre EBIT-marginal än under Q4.

Mina prognoser baseras nästintill bara på Ninja Casino. Bolaget arbetar hårt med deras nya plattformstjänst för B2B, så det finns förhoppningar att den satsningen kan börja leverera efter nyår.

Estimat


För 2016 och 2017 har jag räknat på antalet aktier efter IPO (Post-IPO), för 2018 har jag räknat med antalet aktier efter  utspädningen som sker mars 2018 när den operationella ledningens optionsprogram kan lösas in (Post OOP). Det finns också ett optionsprogram för styrelsen som löper ut september 2020 (Post SOP).


Slutsats

I och med emissionen är såpass liten, 22 miljoner, och jag tycker att bolaget är attraktivt värderat om de når upp till sina egna prognoser, så blir min slutsats blir att teckna. Det är inte alls omöjligt att vi får se en uppgång på 30-70% första handelsdagen med tanke på hur haussigt IPO-klimatet varit det senaste. Om bolaget dessutom levererar bra Q3- och Q4 rapporter så finns det definitivt potential för en dubbling på ett års sikt.

Jag tecknar!

//Rasmus



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Därför äger jag inte Ericsson

Idag kom Ericsson med deras Q2:a, och för fjärde kvartalet i rad blev det ingen vinst. Bolaget har gått från 13 549 miljoner kronor i vinst 2015 till  -13 744 miljoner kronor de senaste fyra kvartalen. Omsättningen har de senaste 10 åren stått och stampat på mellan 200-245 miljarder kronor medan vinstmarginalen har hoppat upp och ned mellan 5,5% till nu, -6,47%. Men största hotet för Ericsson är inte deras avsaknad på tillväxt eller deras ojämna vinstmarginaler. Jag tror att problemet ligger mycket djupare än så.
Ericsson som teknologibolag Jag pluggar maskinteknik på Chalmers ute på Lindholmen. I min sektion ingår, utöver maskinteknik, också bland annat Datateknik och Elektroteknik, två ingenjörstyper som är åtråvärda för Ericsson. Eftersom jag är intresserad av börs och finans har jag snackat med en hel del personer som pluggar på någon utav ovan nämna program angående just Ericsson. Intresset har varit svalt och kommentarer man ofta hör är "att det är tråkigt", "ver…

Tillväxtmaskinerna

En kanonrapport  Som jag skrev i min halvårsrapport så förväntade jag mig en Q2 rapport som skulle vara svagare än förra årets. Under 2016 släpptes nämligen Stellaris den 9 maj samt att Hearts of Iron IV rullades ut under D-day (6 juni). Spelen sålde otroligt bra och jag trodde varken vi skulle få se någon försäljnings- eller vinstökning Y-Y. Att Paradox då ökar omsättningen med 23% till 289,4 MSEK (234,9) och VPA med 14%, 1,2 SEK från 1,05 SEK förra året, fås ses som otroligt starkt. 
Under andra kvartalet 2017 släpptes Steel Division: Normandy 44, ett krigsspel där du styr din armé under kända slag från WW2. Spelet får ses som ett mer nischat spel än både HOI4 eller Stellaris så andelen försäljning som kan härledas från Steel Division fås nog anses minimalt. För att få lite uppfattning av storlek på spelen så hade Steel Divsion en all-time peak på 4,606 spelare medan HOI4 atp är 40,623 och Stellaris atp är på fina 68,517 spelare. Källa: Steamcharts DLC DLC DLC  Paradox har verklige…